Uppletande-cup

Lerums Uppletande-cup

Varje år anordnas Lerums Uppletandecup – en träningstävling i uppletande av föremål. Cupen är öppen för klubbens medlemmar och hundar oavsett storlek och erfarenhet.

– Ruta 50X50 meter
– 4 föremål
– 5 minuter

Det är tillåtet att peppa sin hund, kampa, ropa, ge godis m.m. – allt som behövs för att man ska lyckas i sin träning. Vi räknar enbart poäng på antal hittade föremål samt vilken tid det tar för hunden att hitta föremålen. Ingen bedömning av tugg, avlämnande eller dylikt. Vid varje tillfälle gäller 1 förare = 1 hund.

Ansvar
Det kostar inget att delta men man måste vara med att ansvara för ett tillfälle (se nedan) då man anordnar med ruta, föremål och fika till deltagarna. När man anordnar ett tillfälle ansvarar man för följande:
· uppmätning av rutan (tanken är att det är en ny ruta vid varje tillfälle)
· vallning av ruta
· att föremål finns och utläggning av föremål
· lottning av startordning
· tidtagning och resultatredovisning
· kaffe och fika
· kontakt med jaktlag om tillåtelse att använda marken

Vinnare av cupen
Cupen är uppdelad med både delresultat för varje tillfälle och ett slutresultat för året.

Delresultatet gäller vid varje tillfälle. Där utses en segrare – den som har flest föremål och bästa tid – och sedan i fallande ordning. Inga priser delas ut.

Slutresultatet (årsresultatet) är en sammanslagning av under året antal hittade föremål.

Det ekipage som har det bästa slutresultatet (årsresultatet) får en vandringspokal med sitt och hundens namn på. Pokalen delas ut på årsmötet.

Listan sitter i klubbstugan, skriv upp när du kan vara ansvarig