Sommaraktiviteter för ungdom

*Junior handling:

Svenska Kennelklubben och Sveriges Hundungdom arrangerar tävlingar i att visa upp en hund på bästa sätt på utställning. För ungdomar från 10 till och med 17 år. Det är alltså INTE hunden som bedöms, utan hur bra den visas upp.

Tävlingarna anordnas för att öka hundintresset bland ungdomar och för att befrämja samt förbättra samarbetet mellan ungdomar och hundar.

Vill du prova på, då är du välkommen till Lerums brukshundklubb onsdagen den 3 augusti kl 17.30 – ca 18.30.

Anita Skoglund

**Välkomna till prova på vallning på Stillestorps Gård

Adress: Ställ in gps:en på Våthultsvägen 9 i Stenkullen. Kör förbi den röda byggnaden. Parkera bredvid hästtransporterna. Vi går från parkeringen och upp till fårhagen.

Jag kommer att gå igenom vad vallning är. Olika vallhundar arbetar på olika sätt. Det som alltid ska vara likadant är fokus på god djurhantering.
Ni kommer att få prova att själva valla fåren för att förstå vad som krävs utav hunden. Vad för egenskaper behöver en vallhund ha? Hur ser det ut med vallegenskaperna i de olika vallhundsraserna. Vad är ett vallanlagsprov och hur går det till? Vad är skillnaden mot ett vallhundsprov? En bra grundlydnad är A och O.
Varmt välkomna!