Välkommen till Lerums Brukshundklubb!

Vi är klubben för dig som har en liten eller stor hund, renrasig, blandras, tävlings- eller familjehund – hos oss är alla välkomna!

Klubbens historia

Lerums Brukshundklubb bildades 1971 av ett gäng hundentusiaster som då var med i en underavdelning till nuvarande GMBK (Göteborg-Mölndals brukshundklubb). Klubben är idag en förening på ca 350 medlemmar. Klubbens verksamhet bygger på att alla hjälper till ideellt, men framförallt för att det är roligt att ”hålla på” med hund. Lerums bk erbjuder alla sina medlemmar förmånen att få delta i ett stort utbud av hundrelaterad verksamhet. Vi anordnar föreläsningar i ämnet hund och utbildningar av hundägare och funktionärer inom våra verksamhetsgrenar samt arrangerar tävlingar inom framför allt bruks, rallylydnad och lydnad.

Lerums BK är en del av Svenska Brukshundklubben, SBK, som har lokalavdelningar och verksamhet runt om i landet. Vi har kurser och utbildningar och vi hjälper dig att lära din hund goda vanor och att bygga en trygg relation mellan dig och din hund. Våra träningsmetoder grundas på modern forskning och bygger på hundens naturliga förutsättningar. Träningen ska vara lustbetonad för såväl hund som förare. En hund som belönas för rätt beteende blir trygg, harmonisk och glad.

Ursprunget till Svenska Brukshundklubben startade redan 1918. Då med namnet Svenska Skydds- och Sjukvårdshunden. 1940 fick vi vårt nuvarande namn Svenska Brukshundklubben – SBK. Vår historia är präglad av hundar i människans tjänst.

Svenska Brukshundklubbens värdegrund

Svenska Brukshundklubben är en idéburen och demokratisk organisation där vi tillsammans bidrar för att driva och utveckla vår verksamhet. SBK är en mötesplats för samvaro och kunskapsspridning.
Glädje, engagemang och omtanke är självklara drivkrafter. Var och en av oss tar ansvar för hur vi uppträder och talar med och om varandra.
Vi följer de värderingar som präglar en sund organisation som ser till alla människors lika värde. Oavsett bakgrund, hund eller hundsportgren har alla medlemmar rättighet att känna sig välkomna och respekterade.
Tillsammans arbetar vi för en positiv stämning, kultur och samtalston på alla våra mötesplatser såväl de fysiska som de digitala.
Svenska Brukshundklubben är en ideell medlemsorganisation, specialklubb i Svenska Kennelklubben (SKK) och frivillig försvarsorganisation. Vi har utbildat hundar och förare sedan 1918.

Svenska Brukshundklubben har idag runt 60 000 medlemmar, närmare 300 lokala klubbar runt om i landet och avelsansvar för ett tjugotal brukshundraser*.

SBKs medlemmar tränar, tävlar och arrangerar aktiviteter som agility, rallylydnad, bruksprov med spår, sök, rapport, skydds och patrull, IGP, IPO-NS (Nordic Style), IPO-R, lydnad, specialsök, patrullhundar, räddningshundar, utställningar, kurser för hundägare och långsiktiga avelsarbeten. De flesta, men inte alla, grenar finns representerade på Lerums Brukshundklubb.

SBK är en ideell organisation utan politiska eller religiösa kopplingar. Våra huvudsakliga verksamhetsområden är utbildning, tävling, samhällsnyttiga hundar samt utveckling av mentalt och fysiskt sunda hundraser.

Svenska Brukshundklubben är en av Sveriges 18 frivilliga försvarsorganisationer. Vi har i uppdrag att rekrytera och utbilda hundar och personal till Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Platsliggning
Hopp över hinder
Valp på kurs
Påvisande av figurant på sök